Mister Klenyet - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu Mister Klenyet - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu

Mister Klenyet

Door: Dies en Reem

Blijf op de hoogte en volg Dies

28 Juli 2010 | Indonesië, Batavia

Mister Klenyet.

Beter bekend als de kapitein van Sub Ocean. Althans voor degene die hier zijn geweest.
Kadek Klenyet is 1 van de jongere broertjes van Siki de manager van S.o
Mister Klenyet is wat wij noemen type 'hangjas, sjembek, lapzwans.'
Zo is hij niet vies van sigaretten, arak, bier, whiskey, onzinnige tattoos en Japanse vrouwen.
Wel is hij soms vies van te hard werken, want na pak um beet 14.00 gaat hij echt niet meer uit varen, dan is het tijd voor een combinatie van de bovengenoemde dingen waar hij niet vies van is.

Al zolang wij hier zijn klaagt hij dag in dag uit, steen en been over zijn financiele status (altijd bankroet.) Zo ongeveer elke dag zegt hij tegen Remie dat hij ontslag gaat nemen en ergens anders gaat werken. Want ergens anders is het gras vast groener en kan hij meer geld verdienen om bijvoorbeeld het dak van zijn verrotte huisje te laten repareren, zijn dochter naar school te laten gaan, of voor 1 van de dingen waar hij niet vies van is. Waar zijn prioriteit ligt is soms onduidelijk.

Remie is zijn 'number one friend on Bali' ook 1 van de dingen die hij elke dag zegt. En nu hij weet dat Remie in oktober vertrekt gaat hij zeeeker ontslag nemen. Dat Remie zijn number one friend on Bali is gaat vaak samen gepaard met iets wat hij wil hebben. Remie is volgens hem een Big Boss en schatrijk. Miljoenen schijnen wij te hebben, en dat klopt... in Rupiah's.
Alles kan hij wel gebruiken, de AXE deo van Remie leek hem ook wel wat. Dus zei Reem; ' You can ask Dieske if she wants to buy 1 for you, she's the Big Boss.' En zo weet hij ook weer hoe die vork in de steel zit.
Een boterham met jam, en een glas Extra Joss lust hij ook wel. 'Remie today I need roti (brood) because I didn't eat breakfast this morning and must work very hard.' Dat work very hard is een keer extra varen.
Eens per week komt hij een biertje drinken, vooraf worden we gewaarschuwd per sms dat hij eraan komt. Hij moet altijd een beetje gniffelen als ik Remie's bier half opdrink, echt lachen durft hij niet hij weet immers dat ik de baas ben.

Kadek Klenyet er valt veel over hem te zeggen, dat hij misschien beter zijn zuurverdiende geld aan zijn adorabele dochter kan besteden. Die wij overigens gratis mee naar Nederland mochten nemen. Als hij nou eens niet al die liters Arak in jerrycans koopt kan hij misschien met dat geld het dak van zijn huis repareren of zijn vrouw wat minder hard laten werken in de bakkerij.

Toch kan hij veel van ons gedaan krijgen. Want zoals dat vaak met type hangjas gaat, doet hij alles met een big smile en veel charme. Die smile bereikt ons hart. Nadat wij hem wel eens van een flesje AXE hebben voorzien krijg ik regelmatig een
versgevangen schoongemaakte Red Snapper voor lunch en sinds Remie heeft laten weten dat hij Kokos wel lekker vind liggen er regelmatig 4 kokosnoten bij ons voor de deur.

Kadek is een tijd geleden naar een soort waarzegster geweest. Daar werd hem verteld dat hij dood zou gaan wanneer hij niet een soort reinigingsceremonie zou houden. Yeah right zul je nu denken. Maar hier zijn dit soort praktijken aan de orde van
de dag en worden dit soort waarschuwingen/adviezen van de wijzen bloedserieus genomen. Karma is een bitch and will come back to bite you in the ass. Zoiets maar dan erger. Hartstikke dood zou hij gaan.

Dus werd er afgelopen week een ceremonie gehouden voor Kadek zodat hij weer in het reine kon komen. Tegen zijn bad-karma, en om hem duidelijk te maken dat hij beter voor zijn familie moest zorgen.

Siki legde uit, dat dit een goede tijd was om dit soort ceremonies te houden omdat de poorten naar hun voorvaderen open stonden. Er werd dus flink geofferd voor de goden
en hun voorvaderen werden ge-eerd. Zo kon al het goede naar boven en zou al het slechte achter blijven. Er werd een krediet bij de bank afgesloten want het moet wat kosten zo'n ceremonie. Babi-guling ( Varken aan spit ) veel platgeslagen kippen, veel sate en nog honderd allerlei andere maffe offergaven.
Wij werden uitgenodigd en Kadek wilde graag dat Remie er om 06.00 in de ochtend al bij zou zijn. Dat is zeg maar een mannending. Met zijn allen in de jungle dat varkentje wassen en braden, sate's maken, worst maken etc. (een vrouwending zeg maar.)
Om 08.00 had Remie het wel gezien en we zouden later op de dag terug komen. Remie ging om 15.00 terug om alvast een beetje aan de arak te snuiven ik ging tegen 17.00. Het zou geen Bali zijn als de priesteres niet te laat zou komen en de ceremonie veel later pas begint dan de afgesproken tijd. Pelan Pelan.

Vanaf het moment dat de priesteres er was en Kadek moest aantreden werd hij bloedserieus. Hij werd eerst gedoopt, gelukkig had Reem hier foto's van gemaakt ik was druk met dingen waar ik niet vies van ben.

Daarna volgde het deel in de tempel. Mandenvol offeringen werden er naar binnen gedragen. Die priesteres is vervolgens een heeeele lange tijd bezig geweest, met een belletje te laten rinkelen, allerlei mantra's uit te spreken. En de andere aanwezige dames de meesten familie moesten allerlei rituelen uitvoeren. En dat alles zodat Mister Klenyet weer met zichzelf en zijn voorvaderen in het reine zou komen.

Al vaak geschreven over de ceremonies hier op Bali. Onze nuchtere kant zegt, lekker naief boeltje. Je neemt een aantal verkeerde beslissingen en met een rinkelend belletje word de lucht weer geklaard. Toch zien wij hier met onze eigen ogen dat het voor de Balinezen enorm belangrijk is. Het geloof gaat heel diep. Ik verbaas me vaak over hun overtuiging van bepaalde dingen. Kadek dacht immers echt dat hij zou sterven wanneer er niet een dergelijke ceremonie gehouden zou worden.

Karma, ik vind het een mooi gegeven. Het is een fijne gedachte dat mensen die bewust rottigheid uithalen op den duur de rekening wel gepresenteerd krijgen. Karma klinkt lekker wijs en oosters, maar dat hebben wij nuchtere Hollanders fijn verpakt in spreuken als, Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in, Boontje komt om zijn loontje, Wat je oogst zul
je zaaien, wie goed doet-goed ontmoet. ;)

Bijgevoegd 2 filmpjes en een bult foto's van de ceremonie.

Iedereen een fijne dag vandaag!

Liefs Dies en Remie

• 28 Juli 2010 - 09:43

Buuf:

ik mis de natte voetjes halen....

• 28 Juli 2010 - 12:18

Mel:

Oohhh dat varkentje bedoelde je van de week... poor piggy...

• 28 Juli 2010 - 14:56

Kokkie:

Varkentje aan het spit, zonnetje op de bol, Bintang achter de kiezen... Klinkt weer donders goed. Die belletjes nemem we dan wel voor lief.

Geniet er nog maar even van! Heeeel even....

• 28 Juli 2010 - 20:17

Hans En Anne:

Prachtig verhaal en Foto's nog even en we kunnen zelf weer genieten van al deze rituelen.
    dikke kus voor jullie twee

• 29 Juli 2010 - 18:27

Hallo Balinezen:

Volgens ons denken de Balinezen ook, van laten we maar vroeg beginnen met een ceremonie, want dan kunnen wij de hele dag genieten van allerlei lekkere drankjes en eten.Dat het voor jullie te lang duurt, dat kan ik me ook voorstellen. Dan heb ik nog een vraag aan Dieske. Wanneer ga je al je reisverhalen die jullie samen hebben beleefd, uitgeven in boekvorm.
    Volgens mij kan de kassa dan wel rinkelen.

Groetjes Bep en Jan

• 29 Juli 2010 - 20:25

Ira:

Hoi Dieske,

Wat schrijf jij toch op een fantastische manier! Ik zie het helemaal voor me, ook zonder de foto's!

Geniet nog even, je zal het straks gaan missen!

Groetjes,
    Ira

• 31 Juli 2010 - 19:52

Bjorn En Emmy:

Leuk verhaal om te lezen..Ziet er lekker uit de varkentje!Die biertjes erbij ook, wij drinken er hier ook wel 1 op!

TOt gauw..

Groeten..

• 02 Augustus 2010 - 14:04

Wilcoagneslisafemke:

Hallo Remie en Dieske.

Dit was niet alleen een mooi verhaal ik vind dit ook een heel interessant verhaal.Wat ik me afvraag , is het normaal dat "buitenlanders " zich zo kunnen mengen in hun cultuur en rituelen of liggen jullie zo goed bij de plaatselijke bevolking dat jullie al zoveel vertrouwen gekweekt hebben dat dit het resultaat daarvan is?Tegen de tijd dat jullie weer terug zijn in Ulft hoor ik het antwoord wel.Zeer benieuwd.Verder hebben we niet zoveel te melden. Nog twee weekjes vakantie en het "gewone leven begint hier weer."Vanaf hier achter de computer wens ik jullie alle goeds voor de komende tijd. Lieve groet ,Agnes en fam.Doei doei.

• 04 Augustus 2010 - 05:17

Haas:

Heel goed verhaal.
    Als je die bundel uitbrengt ben ik de eerste die hem koopt! Ben je al aan het aftellen?Genoet er nog maar van!Voor je het weet is het weer haasje repje in nederland ;)

• 10 Augustus 2010 - 10:43

Poepje:

Hoi Poepje is dat niet die hangjas die mijn ook de zee in heeft geloost?
    Wederom een nice story mis je en tot snel.

xxxxxxxxxxx El je weet wel

• 18 Augustus 2010 - 03:13

Wanda En Margriet:

Lieve Dies en Remie.

WAt kun jij toch mooi en boeiend schrijven en wat maken jullie toch veel mee.
    Wanda en haar zus Ella en onze vriendin Miep en (Thea uit Dinxperlo of Breeden broek en Ellie uit Doetinchem zijn 2 collega"s) van Wanda bij van Hal en wij gaan met ons zessen een paar dagen naar Krakow in Polen en dat lijkt ons erg leuk om Polen met 6 midlive meisjes even te laten zien dat ook wij feesten kunnen,
    Wij vliegen zaterdag dag morgen allemaal erg spannend.
    Wij wensen jullie ook nog even veel plezier en geniet er nog maar fijn van voor jullie weer in het gehaaste Holland komen.
    Hier regent hier al de hele dag dus echt hollands weer.echt hoos buien soms.
    Zo verder geen nieuws meer en dus deHartelijke Groetjes voor jullie en geniet er nog even van. heel veel liefs van Wanda en Margriet

• 24 Augustus 2010 - 08:54

Henri En Joke:

Hoi Dieske,

Wat een mooi verhaal om te lezen en natuurlijk de mooie foto's erbij maken het helemaal compleet. Je kunt van al je verslagen wel een reisboek-gids maken.
    Geniet nog van jullie laatste periode op Bali.

Groetjes,
    Henri en Joke

• 25 Augustus 2010 - 20:12

Jowi En Marian:

Geweldig verhaal weer, die zullen we straks nog gaan missen.
    Of je houdt deze site gewoon en schrijft straks hier alles op wat je weer in het koude kikkerlandje meemaakt :-)
    Wij gaan 10 september voor 2 weken naar Bonaire met 23 pers. om te duiken.
    We hebben er nu al zin in.
    Onze 1ste reis zo ver weg :-)
    Groetjes uit Egmond van ons.

• 30 Augustus 2010 - 11:21

Wilcoagneslisafemke:

hallo Remie en Dieske.

Ook dit jaar zijn we je verjaardag niet vergeten
    Remie. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag ,Dieske ook gefeliciteerd met de verjaardag van Remie. Wij wensen jullie een hele fijne dag toe. Proost.

lieve groet Agnes. Doei.

• 31 Augustus 2010 - 09:14

Pier:

Wat zijn het toch ook een heerlijke mensen die Balineesjes… Moffeltje is zeker weer helemaal uit haar dak gegaan tijdens de ceremonie.

• 31 Augustus 2010 - 17:44

Huub-Mirjam-Tom-Bram:

Hey Remie,

Alsnog van harte proficiat met je verjaardag. En Dies, jij met je kerel.
    We hopen dat je een leuke verjaardag hebt gehad.
    En, hebben Frank en Mirjam lekker genoten?
    Denk 't wel.

Hartelijke groeten van Huub-Mirjam-Tom en Bram

• 27 September 2010 - 12:21

Walf:

Hallo Remie en Dieske.

Misschien zijn Pa en Ma,Bennie en José al gearriveerd of anders zal dat niet lang meer duren. Ik hoop dat ze een goede vlucht gehad hebben en volop kunnen genieten van drie weekjes Bali samen met jullie. Wij wensen jullie veel plezier geniet van jullie gasten en van jullie laatst paar weekjes op Bali.
    Doe iedereen de groeten van ons viertjes.Doei ,doei

Agnes.

• 30 September 2010 - 18:43

Kitty De Bruin:

Wow! Mooi verhaal.. die Kadek hihi dat verzin je toch ook niet.
    Ik sprak Bob tussen Aruba en Curacao en hoorde van jullie plannen! Zal wel weer gek zijn in ons koude landje.. Good Luck! Groetjes!