Tis stiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil aan de overkant - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu Tis stiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil aan de overkant - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu

Tis stiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil aan de overkant

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dies

18 Augustus 2009 | Indonesië, Batavia

Ja heurrr,

daar zijn we weer.
Na bijna 3 maanden afwezigheid werd het weer eens tijd voor een verhaaltje. Jullie zouden haast gaan denken dat wij niks mee maken om over te schrijven ;)

De maand Juli is het lekker druk geweest op het duikcentrum. Zowel Jos als Remie hebben een aantal cursussen kunnen geven, en lekker veel gedoken. Ook deze maand loopt het goed door. Reem voelt zich nog steeds als een vis in het water. Candidasa Cafe draait goed! Al moet ik zeggen dat het me vanaf Januari al niet tegenvalt met de klandizie.
De afgelopen 2 maanden hebben we ook aardig wat dingen voor elkaar gekregen. Ongelofelijk hoe lang het duurt om sommige doelen te realiseren. Simpele dingen zoals kaarsjes op tafel kan een hele uitdaging zijn.

Er zijn weer wat indrukwekkende ceremonies geweest. Reem heeft er nooit veel zin in, hij zegt als je 1 ceremonie hebt gezien heb je ze allemaal gezien. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het enige wat de verschillende ceremonies gemeen hebben is dat het bidden altijd errrrrrrrrrrrrg lang duurt.
Met Ketut Ariani ben ik 2 avonden naar een ceremonie in Bug-Bug geweest. Een dorpje in de buurt. Vraag me niet wat voor ceremonie het precies was. Het was iig elk jaar. En waar al dat volk vandaan kwam geen idee maar het was mega druk! In het eerste gedeelte van het dorp, was een soort braderie. Er werd veel gegokt. Ook door kinderen. En je kon er allerlei lekkernijen en speelgoed kopen. Later op de avond werd er gedanst. Door ongeveer 50 jongens. De dans was Ongelofelijk saai. Het was een beetje heen en weer lopen in 2 rijen. Maar ik wist dat er daarna iets anders stond te gebeuren... ik heb hier al eerder over geschreven. Het is de Kris-dans. Waar een onwillekeurig aantal mensen in trance raken... de mannen uiten zich dan door hevig te zweten rare kreten uit te slaan en zichzelf te slaan met het mes op de armen of met de punt van de kris onder de tepel te steken. De vrouwen doen het wat rustiger aan. Nouja sommige zijn compleet van de wereld en worden door 8 mannen in bedwang gehouden. Zodra ze rustig zijn gaan ze dansen met een doorzichtig soort zakdoek. Ik kan niet beschrijven hoe het er aan toe gaat, but I love it!!!
De 2e avond begon tam. Met een paar ouwe oma's die met een houten parasol gingen dansen. Ik weet niet wat er gebeurde, voor mij zag het er niet bijzonder uit. Maar het publiek ging helemaal uit zijn dak.
Daarna was er weer een grote groep mensen in trance. Blijft indrukwekkend om naar te kijken.
De avond werd afgesloten met weer iets mafs. Ze hadden een paar raamwerken van bamboo gemaakt met daarop een halve struik. Euh ja heel veel groene bladeren. En op elk raamwerk stonden ook een paar kisten met iets heel belankrijks erin. Ketut wist ook niet wat, maar heel belankrijk die kisten. Die raamwerken werden door 40 man opgetild en daarna gingen ze als gekken naar links en rechts rennen en de raamwerken met de stroek en kist wild heen en weer bewegen. Iets soortgelijks zie je ook met een crematie. Ketut mijn kleine vriendinnetje vond het ook wel machtig mooi. Kom Dies we gaan dichterbij kijken. Totdat we bijna plat werden getrapt en de hoek van zo'n raamwerk bijna in onze snuut kregen. Euh laten we toch maar even iets verderop gaan staan. Al met al een indrukwekkend tafareel.
Ook op het duikcentrum is een grote ceremonie geweest, het was een ceremonie die eigenlijk al eerder plaats had moeten vinden, het was omdat het duikcentrum nu in zijn geheel af was.
Ze zouden 's ochtends om 07.00 beginnen. Maar dat werd natuurlijk later. Er werd een oude priesteres op een tafel neergezet die druk met belletjes in de weer was. Er is tijdens die ceremonie ongelofelijk veel geofferd zelfs het hele kantoor van Siki stond vol. De ceremonie bestond verder uit een soort optocht door het hele duikcentrum en met zijn allen bidden. Ja ook Remie moest er aan geloven. Daarna met zijn allen eten. Heerrrrrlijk sate om 10.00!!!

Eind Juli ben ik naar Kuala Lumpur gevlogen om een nieuw visum aan te vragen. Blijft een leuke stad! Ik sliep in dezelfde homestay als in Januari deze keer had ik nette buren en heb ik heerlijk geslapen. In het Times Sqaure een mega groot winkel centrum heb ik bij een opleidings-instituut van Loreal en Redken mijn haren laten knippen en verven. Hoe spannend kan het zijn om naar de kapper te gaan, nou als je haar word geverfd door een kereltje met trillende handen beloofd dat veel voor het knippen. Hij was zo sloom met highlights zetten dat de linkerkant er al weer uit moest toen de rechterkant nog niet was gedaan. Hij had stresssss en ik ook een bietje. Ik hoopte heel erg dat hij niet mijn haar ging knippen, gelukkig werd dat door de big boss himself gedaan. Een heel bijzonder exemplaar met lange zwarte nagels en een kledingstijl wat deed vermoeden dat hij er in de avond nog een hele andere levenstijl op na houdt. Remie's reactie toen hij mij kwam ophalen op het vliegveld; "Ha kale"

Afgelopen weekend ben ik weer in Petak geweest. Het bali uniek arrangement was geboekt. Altijd een feest. De kids zijn nu al aardig aan mijn komst gewend. Vooral de grote jongens zitten mij nu constant te etteren. Geintjes maken en rare beesten vangen om mij te laten schrikken. Inmiddels ben ik begonnen met engelse les aan de grotere meiden. Ze zijn heel erg verlegen. Meestal vraag ik 1 van de grote jongens om te helpen met vertalen want mijn indonesisch is nog niet optimaal. Maar de jongen vinden het zo leuk dat ze er vaak allemaal bij zitten. En als ik dan 1 van de meiden wat vraag geven hun al antwoord. Het is erg leuk om te doen.

Afgelopen week hebben we ook bezoek uit Nederland gehad. Uut Netterden zelfs. Niemand minder dan mijn achterburen Hennie en Elly zijn op bezoek geweest. Zij hebben een rondreis van 18 dagen gemaakt. Eerst op Java en daarna nog wat dagen op Bali. Remie was duiken die heeft hun net misgelopen, maar ik vond het heel erg gezellig en leuk dat ze de moeite hebben genomen om ons op te zoeken. We zijn naar Tirta Ganga geweest, de watertuinen hier in de buurt. Altijd erg mooi.

Volgens de laatste berichten uit mijn zeer betrouwbare bron ( Ievaaah ) komt er nog 1 hittegolf en dan zit de zomer er waarschijnlijk op in Holland. De meesten van jullie hebben de vakantie er al weer opzitten. Behalve mijn pa en ma die komen over 2.5 week naar Bali!!! Joehoeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhh!!!

Sampai Jumpah!!!
Lfs Dies en Remie

Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift
That's why they call it the Present.

  • 18 Augustus 2009 - 10:28

    Bob:

    Hee Dies,

    Lees ik het goed......zijn er kaarsjes aangeschaft voor candidasa cafe? Super man!!!!

    Groetjes daar,
    Bob

  • 18 Augustus 2009 - 14:42

    Mel:

    Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!!
    Weer een verhaaltje van mijn Balinese dinnetje!!

    Nou bij deze de reactie! hehehe
    Kommaar kelinci kommaar wiebele wiebele!!

    Kusssss

  • 18 Augustus 2009 - 15:03

    Joost:

    Zowaar,
    het leeft nog. Zo te lezen verveel je je nog niet. Wanneer kom je terug? Veel plezier nog mop

  • 18 Augustus 2009 - 17:53

    Maarten:

    Whaa! Nieuws uit Bali! Mooi dat alles daar nog goed gaat. Hier zit de zomer er helaas bijna op, dus misschien wel een idee om die kant op te komen dan ;-)

    Verder is het trouwens allemaal prima. Weinig nieuws, maar vat dat maar op als goed nieuws :-)

    Ciao!

  • 18 Augustus 2009 - 20:12

    Benny En Josie:

    Hallo Balinezen. Eindelijk dan weer n mooi verhaal. Fijn dat t lekker druk is op t duikcentrum anders zou Reem bijna eelt op z´n achterste krijgen van t zitten. Leuk dat je nu ook via Bali Uniek reizen er weer wat bezoekjes hebt dat geeft toch leuke dingetjes op. We horen dat verder alles goed gaat en jullie t zo te zien nog steeds hardstikke goed naar de zin hebben.Begin maar vast te denken voor t volgende verhaal, wij kijken er naar uit.gr en xxx bye bye

  • 19 Augustus 2009 - 06:54

    Kokkie:

    Zo lang hebben we moeten wachten op een berichtje van Chef en Bef maar als die er dan is, dan doet is wel weer goed! Goed om te lezen dat jullie nog steeds naar je zin hebben, erg veel leuke dingen mee maken en die eindelozen ceremonies nog steeds kunnnen waarderen. Wat die ceremonies betreft ben ik het compleet met Remie eens! Seen one? Seen them all!

    Wat mij opvalt aan de foto's is dat Remie wel erg close begint te worden met de SO crew. Handje om je middel... En dat met 30 graden... Daar moet toch wel iets achter zitten. En als ik dan die foto van Hindu Reem erbij houdt dan krijg ik toch hele rare ideeen dus Dies, houdt die vent van jou in de gaten!

    Ik blijf jullie volgen!

    x

    Kok

  • 19 Augustus 2009 - 07:49

    Albert:

    ja Dies de zomer weer bijna voorbij, iedereen weer hard aan het werk, en jullie maar lekker genieten en je droom naleven! Sommige mensen hebben gewoon geluk, of is gewoon dat je lef moet hebben.
    Grt Albert

  • 19 Augustus 2009 - 14:16

    Ira :

    Hoi!!

    Wij heben het geweldig gehad, nog bedankt voor je gezelligheid en alle uitleg!

    Leuke foto van Komang en jou trouwens..

    Groetjes,
    Ira

  • 19 Augustus 2009 - 15:09

    Liefje:

    Jaaah ze leven nog! Lekker om te lezen dat jullie je nog steeds zo vermaken...
    Liefs uut Ullufffffff

  • 20 Augustus 2009 - 09:48

    Haas:

    Nou het heeft even geduurt ik was al even bang dat het niet zo goed ging op dat eiland van jullie, of beter nog dat je misschien wel weer thuis was.
    Hier alles relaxed we hoppen gewoon door.
    Net als jullie.
    Groeten de Haas

  • 20 Augustus 2009 - 13:37

    Jan En Bep:

    Hoi Kindes. Leuk dat je er weer een mooi berichtje hebt opgezet en dat het jullie nog steeds beide goed gaat. We horen nog wel van jullie hoe het straks met jullie lang verwachte bezoek gaat. Groetjes Ma en Pa

  • 25 Augustus 2009 - 12:03

    Poepje:

    Halloooooooooooooooo lief vriendinnetje,

    he he eindelijke weer een verhaaltje.
    Toch jammer dat wij niet samen na een ceremonie zijn geweest we hadden er zo te horen goed tussen gepast.

    Spannend he nog even en je ouders zullen voet op Bali zetten heb al geprobeerd of ik in de handbagage pas maar dat gaat helaas niet lukken.
    Hoop dat ze net zo'n mooie tijd op Bali zullen hebben als ik,maar dat komt wel goed.

    Ik vindt het fijn om te horen dat jullie het nog steeds naar de zin hebben al zou ik het ook niet erg vinden als jullie weer terug zouden komen,en ik denk er vast niet alleen zo over.

    Een heeeeeeeeele dikke kus El

  • 26 Augustus 2009 - 20:01

    Annie Van Hal:

    Leuk verhaal en foto s, zoals altijd.

    Groetjes Bennie en Annie.

  • 28 Augustus 2009 - 20:43

    Hans En Anne:

    nog 6 nachtjes slapen en dan zien we jullie eindelijk weer. en kunnen we alles zelf bekijken wat je allemaal schrijft. dikke kus voor jullie alle twee.

  • 30 Augustus 2009 - 11:51

    Agneswilcolisafemke:

    hallo remie en dieske,
    allereerst remie van harte gefeliciteerd met je verjaardag.xxxheel veel jaren in een goede gezondheid toegewenst dieske,ook gefeliciteerd met remie.een fijne dag toegewenst!

    liefs,a g l f te br'br

  • 31 Augustus 2009 - 08:15

    Tim:

    Helemaal gemist, maar leuk om te lezen dat alles nog goed gaat.
    Ik lees net dat Remie jarig is geweest, gefeliciteerd.
    Veel plezier met je ouders.
    Grt

  • 07 September 2009 - 19:45

    Liesbeth :

    hallo,dieske en reem',zijn pa en ma al aangekomen? anne ik ben zelf aan het tikken. dieske ik volg al je verhaaltjes,je had schijfster moeten worden.en wat een mooie foto's gewoon zin om je ook een keer op te komen zoeken, misschien volgend jaar.ikheb nog zoveel foto's toen jij nog zo'n klein moppie was. anne en hans heel veel plezier daar, maar dat zal vast wel lukken. tot gauw liefs, liesbeth en de rest van de familie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dies

@ White sand beach

Actief sinds 18 Feb. 2008
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 100641

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: