Today is the best day for... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu Today is the best day for... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu

Today is the best day for...

Door: Dies en Reem

Blijf op de hoogte en volg Dies

23 Juni 2010 | Indonesië, Batavia

- Onderneming starten: 7,14,16,20
- Fundering voor huis maken: 15,17,18
- Een dier castreren: 19,23
- Rijst planten: 4,23,26,28

Dit is een greep uit de zogenoemde Auspicious (gunstige) days volgens de Balinese kalender.De meesten van jullie zijn bekend met 2 kalendersystemen, de Solar en Lunar. De solar gebaseerd op het aantal dagen de aarde nodig heeft om rond de zon te draaien. 365 dagen. Het Lunar systeem wat in sommige Aziatische landen word gebruikt, gebaseerd op de tijd die nodig is voor de maan om rond te aarde te draaien. Wat neer komt op 29 dagen, 12 uur en 44 minuten. Dat keer 12 en je hebt 1 jaar voor het Lunar systeem.

Nu de Balinezen. Die gebruiken weer een ander kalender systeem. Bali gebruikt het Wuku-systeem gebaseerd op de week.
Er zijn 30 weken in 1 cyclus. Hier een Oton genoemd. Er zijn 2 Otons in 1 jaar. 1 Oton is 210 dagen dus een Balinees jaar
telt 420 dagen. Het systeem wordt vooral gebruikt voor religieuze doeleinden. Zij noemen het Auspicious days, de meest
gunstige dag voor... Al komt bij mij eerder het woord supersticious naar boven, bijgelovig. Dat zijn de Balinezen zeker en die kalender nemen ze heel serieus. Tijdens het eerste half jaar dat we hier waren wilde ik mijn haren laten knippen op een maandag. Dat werd me toch echt afgeraden door Ketut. Ik kon beter op woensdag naar de kapper. Voor ons soms moeilijk te begrijpen maar het is o zo interessant om te zien hoe het geloof bij de Balinezen in het dagelijks leven zit verweven. Onbegrijpelijk soms en niet te verklaren. Je zult ook veel verschillende verklaringen horen over een bepaalde gebeurtenis. Soms weten ze zelf niet hoe ze het moeten uitleggen. Voor hun is het gewoon zo.

Remie is niet zo'n fan van ceremonies, hij vind alles op elkaar lijken. Ik ga er hard op. Vind het geweldig te zien en ga
dan vaak ook graag mee. Het heeft iets mystieks, en kan er niet precies mijn vinger op leggen. Voordeel van dat we hier nu een lange tijd zijn, is dat we voor veel verschillende ceremonies worden uitgenodigd.
De meest indrukwekkende ceremonies zijn toch wel wanneer er mensen in trance raken.
De eerste keer wist ik niet wat ik zag. Mannen die zichzelf met een Kris (mes) bewerken/pijnigen. Vrouwen die eerst gewoon 'publiek' zijn en zo ineens keihard beginnen te schreeuwen en om zich heen beginnen te slaan, en door 8 man tegen de grond worden gewerkt totdat ze rustig zijn. Daarna krijgen ze een soort sjawl waarmee ze kats van de wereld gaan dansen. En ze zijn echt van de wereld. 1 keer ging de Kebaja van 1 van de vrouwen open, en stond ze in haar bh. Mooi niet dat ze dat door had. De trance word veroorzaakt wanneer een bepaalde god het lichaam van een man of vrouw overneemt. De man of vrouw raakt tijdens de trance zijn of haar individuele geheugen kwijt, en geeft informatie en vibraties door aan de mensen om hem of haar heen. Klinkt wazig? Hier is het deel van het Balinese geloof/cultuur en dagelijks leven. Prachtig om te zien vind ik het.

Raar volkje hoor soms die Balinezen. En hoewel het zeker niet altijd makkelijk is vanwege de cultuur verschillen, hebben ze
een grote plek in ons hart ingenomen. Een Balinees zal nooit nee zeggen. Ook al weten ze dat ze het net beloofde niet waar
kunnen maken. Ze zullen altijd tegen je op kijken omdat je westers bent. Ze kunnen erg jaloers zijn vooral op elkaar. En
dat gaat meestal om materiele zaken. Nieuwe mobiele telefoon, nieuwe motorbike.

Warme mensen dat zijn het zeker. Ze zullen je altijd helpen, zijn zeer geinteresseerd in je leven, houden van grapjes maken. Saamhorigheid en broederschap dat is iets wat we hier hebben geleerd. Familieleven staat hoog in de vaandel. Je familie help je altijd. Mooi om te zien hoe de jongens van het duikcentrum met Remie om gaan. 1 grote familie. Ook met het personeel van Candidasa Cafe is het niet anders. Vaak vertellen ze ons iets persoonlijk, because your my brother and sister zeggen ze dan. Hartverwarmend. Ach de kids bij het weeshuis, zo veel liefde voel ik daar. Die kleine snotjes die vorig jaar nog geen boe af bah durfden te zeggen en nu rustig tijdens het dansen mijn broek naar beneden trekken. Oke dat doet er maar 1 en dat is Yogi. Of zoals ze hem daar noemen Doggy. Van Meme bij het weeshuis krijg ik altijd een dikke knuffel. En ze verteld me hele verhalen, maar jammer genoeg krijg ik de helft niet eens mee. Vorige week zei ze ' Anak saya' tegen mij. Mijn kind betekend dat. Weer zo'n warm gevoel! Toen ik dank je wel mijn moeder terug zei kreeg ik een nog dikkere knuffel.

Heerlijk leven hebben wij hier, ontzettend veel vrijheid, weinig zorgen, een hoop schik, vaak een warm zonnetje op ons bolletje. Living our dream.

Carpe Diem, Live day by day, in het moment zijn vrij van je verleden en zorgen voor de toekomst. Menig spiritueel minded
magazine staat vol met deze kreten. Het klinkt zo simpel. Genieten van het hier en nu. Wat anders is er belangrijk?
Veel artikelen gaan over het westerse roerige leven, waarin veel dingen moeten en er te weinig word gekeken naar wat je al hebt en wat je echt gelukkig maakt. Daar tegenover staan veel oosterse wijsheden, waarin die dingen niet zo belangrijk zijn. Persoonlijk ben ik wel iemand die nog wel eens kan blijven plakken in het verleden, en tja die glazen bol, daar wil iedereen wel eens in kijken toch? Ik ben er van overtuigd dat je zelf verantwoordelijk bent voor je keuzes, en dat een bepaalde keuze die je vandaag maakt zeker invloed heeft op morgen of later. Maar te plannen valt het leven niet, in een split second kan alles op zijn kop staan. Allemaal cliches, maar o zo waar. Wat zou het toch makkelijk zijn helemaal 'Zen' door het leven te gaan, echt te genieten van het hier en nu. Best moeilijk hoor en ik denk dat het voor menig mens die dit leest betekend dat ze alles anders moeten doen. Ik ken 1 persoon die aardig in de buurt komt. En dat is nou niet de meest spirituele of zweverige persoon die ik ken. Het loopt rond in de vorm van mijn grote liefde; Remie, Reem, Reempje. Die krijg je de pis niet snel lauw. 'Komt wel goed' 'Dat zien we dan wel weer' 'Maak je niet zo druk'
Remie kan enorm genieten van het leven hier. Blote bast, flip-flops aan zijn voeten, turend over zee. Het liefst in zee
natuurlijk, en gelukkig kan hij zijn passie bijna dagelijk uitoefenen. Remmie en Disco, wij vormen meestal een goed team. Ik soms flippend, hij nooit. Zo blijft de boel mooi in balans. Helemaal 'Zen' zeg maar. ;)

Lieve mensen, vandaag is een goede dag om te vertellen dat ons Bali avontuur een eind gaat krijgen. We komen naar huis!
See u in oktober! :)

QUIZ!!! Degene die deze smsjes kan ontcijferen die Remie van Kapitein Kadek kreeg gaat door voor de koelkast.
- Remi temoro omeni kelayen
- Ot perdome

• 23 Juni 2010 - 07:33

Haas:

Yes de eerste,
    Diesje diesje, je schrijft echt goed, alleen maak je nu een fout. De meeste soaps werken naar een cliffhanger toe en moet je de hele zomer wachten op de afloop. Nu weten we de afloop maar niet het hoe waarom en waarna en wanneer??? Komen jullie voorgoed naar huis? Ik geloof er niks van. Komen er nog foto's?

• 23 Juni 2010 - 07:41

Kokkie:

ZOMERAANBIEDING: Te Huur, Kamer aan de Dahliastraat in Gendringen. In nu nog "kale" staat. +/-20 m2 naar eigen smaak in te richten. (geen roze)

Huurpijs: 500,- p.m.
    Beschikbaar vanaf oktober.

Gas en electra erbij inbegrepen. Schoonmaken niet. Rooster wordt hiervoor opgesteld.

Bijkomend extratje: Gratis vervoer naar de kroeg. (achter op de fiets)

• 23 Juni 2010 - 09:33

Mel:

Heel erg mooi geschreven Diesje.
    K kreeg er bijna een brok van in mijn keel, omdat het overkomt als een soort afscheid. Afscheid van een land/landen waar je veel gezien en meegemaakt hebt. Een land en mensen waar je met heel je hart van bent gaan houden.
    En nu komt het avontuur aan zijn einde... lijkt me erg moeilijk, ook al heb je ook weer dingen om naar uit te kijken. Geniet van de tijd dat jullie nog daar zijn.

Love you!
    Owjah en aai luf de slakjes!!! Vooral die met die krop sla op zijn rug whehehe

Kus Mel

• 23 Juni 2010 - 11:49

Maarten:

Mooi verhaal Dies! En welkom terug in oktober :-) Het wordt tijd voor een verwarmende Jagermeister in het koele Nederland dan!

Veel plezier nog de komende tijd!

Groet,
    Maarten

• 23 Juni 2010 - 15:35

Lotte:

Dag Dies & Remie,

Bedankt voor jullie reactie op onze site!! Een heel ander onder water leven dan op bali hè;)! haha..maar liefst 16 graden nu in Zeeland!
    Mooie foto's..al die leuke gekleurde slakjes!
    Beetje jaloers zijn we wel..maar wie weet gaan we er ooit nog eens op vakantie!
    Geniet er nog van samen!
    en welkom thuis in..oktober! Voor goed?? Is het grote reisavontuur echt voorbij? Kan het me haast niet voorstellen..

Liefs Aike/Lotte

• 23 Juni 2010 - 20:08

Jan En Bep:

Hoi Balinesen.
    Weer een mooi verhaal en foto's. Wat hebben wij nog een prachtig vooruitzicht om ook nog even van dat mooie eiland te kunnen genieten. Tot horens.
    Pa en Ma

• 24 Juni 2010 - 14:19

Mini, Koen En Linn:

Zucht....
    Een avontuur om niet meer te vergeten. Wat jullie altijd bij jullie dragen.
    Tijd voor een nieuw avontuur!
    Terug naar nederland!
    Voor het eerst jullie nichtje in de armen sluiten!Samen weer kerst vieren aan zandberg!
    Wij verheugen er ons op!

Herinner je gister,droom van morgen,maar leef vandaag.....

TOT GAUW!

xxxx

• 24 Juni 2010 - 14:21

Mini, Koen En Linn:

O ja Reem,,,,, Ik heb wel zin in een bruiloft!!!(hint)
    En wel in Nederland!

xxx

• 24 Juni 2010 - 19:26

ANNIE Van HAL:

Weer mooi verhaal en foto s
    Gr. Bennie en Annie

• 25 Juni 2010 - 15:52

Hans En Anne:

Remie,maandag laaste kans dan is het 28 juni.
    Dies,ga die dag op jacht en rijst planten.
    dikke kus voor jullie twee

• 26 Juni 2010 - 10:10

Nicole:

Heey Lieverds...

Jeetje wat goed beschreven.. een einde aan een avontuur...
    En natuurlijk welkom naar Nederland!
    Geniet van de tijd dat jullie daar nog saampjes zijn!
    Ik kijk er naar uit jullie weer 'live' te zien!

Dikke knuffel! xxx

• 26 Juni 2010 - 13:14

Wilcoagneslisafemke:

Hallo Remie en Dieske,

Geniet nog van de laatste maanden op Bali, sla alle mooie dingen in je op.Maar ook hier in Nederland ,zullen jullie je draai wel weer vinden,het leven is hier anders in vele opzichten zoals ik uit jullie vele verhalen heb begrepen, maar alles heeft zo zijn charme.Jullie vinden hier vast weer iets wat je daar niet hebt.We zien uit naar jullie terugkomst. Lieve groetjes doei doei.
    agnes en fam.

• 28 Juni 2010 - 02:20

De Buuf:

jammer hoor...

• 07 Juli 2010 - 07:22

Poepje:

Wat een prachtig,ontroerend verhaal.Als ik die verhalen keer op keer weer van je lees krijg ik kippenvel echt prachtig.

Nu Reem een veer in de kont. wat een geweldige slakjes je heb inmiddels al een hele collectie echt jammer dat ze hier boven vies,grijs en ranzig zijn.

Ben erg blij dan jullie weer terug komen en dat het even een kopje koffie drinken niet klauwen met geld gaat kosten.

Dag lief vriendinnetje en reempje tot snel

• 09 Juli 2010 - 21:07

Benny En José:

Dies n schitterend verhaal weer en denk dat je zo meteen met pijn in jullie harten afscheid zullen nemen, daar tegenover zijn er hier ook weer nieuwe uitdagingen voor de toekomst.xxxx en we tellen de weken tot we jullie weer zien.doei.

• 17 Augustus 2010 - 20:53

Wanda En Margriet:

Lieve Dies en Remie.

WAt kun jij toch mooi en boeiend schrijven en wat maken jullie toch veel mee.
    Wanda en haar zus Ella en onze vriendin Miep en (Thea uit Dinxperlo of Breeden broek en Ellie uit Doetinchem zijn 2 collega"s) van Wanda bij van Hal en wij gaan met ons zessen een paar dagen naar Krakow in Polen en dat lijkt ons erg leuk om Polen met 6 midlive meisjes even te laten zien dat ook wij feesten kunnen,
    Wij vliegen zaterdag dag morgen allemaal erg spannend.
    Wij wensen jullie ook nog even veel plezier en geniet er nog maar fijn van voor jullie weer in het gehaaste Holland komen.
    Hier regent hier al de hele dag dus echt hollands weer.echt hoos buien soms.
    Zo verder geen nieuws meer en dus de Hartelijke Groetjes voor jullie en geniet er nog even van. heel veel liefs van Wanda en Margriet