Manta's en Mola Mola - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu Manta's en Mola Mola - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu

Manta's en Mola Mola

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Dies

27 Februari 2009 | Indonesië, Batavia

In dit verhaal worden jullie meegenomen in de wondere onderwaterwereld van Bali.
Nee dit verhaal is niet geschreven door Remie... de meesten weten wel dat Remie een stille genieter is en een lap tekst op papier zetten over zijn belevenissen euhhh niet echt wat voor Reem. Gelukkig voor Remie en de thuisblijvers heeft hij een vriendin die wel een beetje kan lullen dus ik doe maar een poging een verhaal te schrijven over zijn duikervaringen en belevenissen hier op Bali.

De hele maand februari is het erg rustig geweest op het duikcentrum de eerste 2 weken vrijwel geen klanten. Afgelopen week is Pasha hier aangekomen met 5 klanten om te duiken. Pasha is een rus die in Dahab (Egypte) een duikschool heeft en hier ongeveer 3 keer per jaar komt duiken met een groep. Ik zeg Na Zdorovje!

Er stonden wat duiken gepland op Blue Lagoon Tepekong dat zijn duikstekken hier in de buurt. Gisteren stond er een duik gepland op Manta Point. De naam zegt het al daar kan je Manta's zien. En verder vrijwel helemaal niks. Dus het is altijd hopen dat ze er zijn. Manta point ligt bij een eilandje tegenover ons Nusa Penida. Het is dik een uur varen vanaf Padang Bai. Nou ga ik even proberen een beschrijving te geven van Manta's... Remie zegt dat het ontzettend sierlijke en vriendelijke beesten zijn. En die sierlijke vriendelijke beesten kunnen een spanwijdte van 4/5 meter hebben. Big motherfuckers dus. De 2e duik zouden ze ook bij Nusa Penida maken op een stek die Pet heet.Maar het is natuurlijk vooral hopen dat je Manta's gaat zien. Vooral voor Bob deze keer (Nederlandse Divemaster) want het was zijn laatste duik hier op Bali omdat hij de 28ste weer naar Nl vliegt.

Ze vertrokken om 08.30 en om een uur of 15.00 waren ze weer terug. Ik zit rustig aan ons tafeltje te pokeren en zie de bus aankomen, met een stel uitgelaten russen en een heeeeeeeeeeeeeel erg blije Bob. "we saw Mola Mola" Huh?Mola Mola? Nou ben ik echt geen duiker maar het is toch echt niet het seizoen voor Mola Mola's....Dusss denken jullie wat is een Mola Mola. Dat is een vis/bakbeest (ik vind um gruwelijk lelijk), hij ziet eruit als een uit de kluiten gewassen discus maar dan verticaal met 2 vinnen eraan. Heb me laten vertellen dat ze 6 meter kunnen worden. Halleluja!!! Het bijzondere aan Mola Mola is dat ze maar in een bepaald seizoen te spotten zijn, en dat het dan zelfs een zeldzaamheid is als je hem ziet. Normaal gesproken kan je hem zien in Juni-Juli-Agustus. En dan heb je de meeste kans dat je hem ziet in de duikstek Crystal Bay. Het is februari en ze waren niet in Crystal Bay dus dit was echt wel een beetje uniek. Helemaal door de dolle heen die duikertjes. In het russisch door de dolle heen zijn klinkt ongeveer als schjejeschjejnjsscjjjsssjzjezje njaajnjezscgehschjejejenjenjenjeschjajenjnej. Degene die een laptop bij zich hadden gingen gelijk terug naar het hotel om hem op te halen want..... Bob heeft een filmpje gemaakt van de Mola Mola. Woehoeeeh! Remie had de onderwatercamera mee. Ik ga proberen wat filmpjes op de site te zetten. Mochten jullie denken wat er aan het einde van het filmpje van de Mola Mola gebeurd.. dat is Bob die onderwater aan het juichen is met de camera in zijn hand. Ze hebben ook echt vette filmpjes van Manta's gemaakt en een schilpad. Ik ga proberen ze op de site te zetten.

Remie vertelde dat 1 van de russen bij terugkomst op de boot nadat ze de Mola Mola hadden gezien, gelijk na zijn tas liep en er een veldfles met 15 jaar oude whiskey erin tevoorschijn haalde.
Die ging natuurlijk even rond.
Ik zeg Na Zdorovje! Heel leuk gezicht allemaal volwassen kerels helemaal door de dolle heen. Het was een mooie dag voor de mannen maar vooral voor Bob! Bob jongen wat een heerlijke afsluiting voor jou en je duikavonturen hier op Bali! Deze week heeft Remie tijdens een andere duik op Bias Tugel ook mooie foto's kunnen maken van zijn lievelings beestjes namelijk van naaktslakjes.

's Avonds was er een staff-party georganiseerd door Bob vanwege zijn vertrek. Rond 17.00 kwam iedereen aanwaaien. Annie en Wayan hadden super lekker gekookt. Rijst, Urab, shredded chicken, tonijn, tempe met nootjes, noodles, en nog meer kippenmeuk! Superlekker. Wij een beetje klungelen om als een Balinees te eten. Met de rechterhand een beetje een prakje maken van van alles wat en dat proberen je mond binnen te schuiven. Tuurlijk mochten we wel met bestek eten. Maar dit had zeker z'n charme. Allemaal aan de lange tafel een beetje ouwehoeren en geintjes maken.
Normaal gesproken is een staff-party van Sub Ocean afgelopen voordat het donker is. Tegen een uurtje of 19.00. Deze keer duurde het tot 21.00 poe hej en we waren nog moe ook! De flessen palmwijn waren tevoorschijn gehaald en dat ging rond in een bekertje waar iedereen uit mocht lurken. I love Bali. Echt een leuke avond. Vanavond party van Bob bij Candidasa cafe, met een Mahi-Mahi ( vis die hier veel wordt gegeten ) van 7.5 kilo... yammie yammie.
En zo helpt Bob ons de winter door... :)

Nou lijkt het misschien net of ik hier het duikertje ben, maar dat is toch echt Remie, maar door zijn verhalen lukt het mij wel wat op papier te zetten, zodat jullie ook weten wat die van Hal toch allemaal uitvreet.

Hebben jullie trouwens allemaal de Carnaval overleefd? Koen Kok Kokkerd jij zou ons uitgebreid verslag doen van je avonturen als Elvis.... het bericht heeft ons allang bereikt dat jij gewoon hebt liggen maffen in de kroeg.. ik zeg Elvis has left the building...

Liefs Dies en Remie

• 27 Februari 2009 - 07:53

Kokkie:

Vette Shit van hal!!!

Mooie foto's! Lijkt me heel indrukwekkend als deze beesten boven je langs zwemmen.

Verhalen van Elvis komen nog wel;)

Morgen Skypen?

Greetz en een dikke kus!

• 27 Februari 2009 - 08:03

Haas:

Heel erg leuk hoor die mantaas en mola mola, maar waarom sta jij niet op de foto Dies?Moet ik weer wachten op een volgend verhaal zeker :(

• 27 Februari 2009 - 09:55

Mel:

Beste mega visjes!!
    Dan voel je je volgens mij erg mini als je daar bij in de buurt komt.

Ik ben meer fan van die slakjes :D

Kusss

• 27 Februari 2009 - 14:20

Pap En Mam:

Hallo Kinders.
    Dies het verhaal heb je weer mooi uit de doeken gedaan. Maar wat heb jij dan de laatste week/dagen gedaan. Wij weten dat je veel met je voetje op de stoel hebt gezeten. Maar volgens ons heb je je geestelijk en lichamelijk weer op moeten laden om ons weer een mooi verhaal te schrijven. Nou bij deze, het is je goed afgegaan. Chapeau. Het is namelijk niet makkelijk om het vele praten van Remie om te zetten in een
    prachtig verhaal. Alleen kan ik mij niet voorstellen dat je zelf niets hebt gedaan deze dagen dan alleen over het verhaal van Remie na te denken. Of heb je deze periode echt vakantie gehad? Nou, ga lekker verder met datgene waar jullie mee bezig zijn.Groetjes vanuit Ulft.
    Jan en Bep.

• 27 Februari 2009 - 15:09

Tim:

Leuk verhaal, en dat praten voor anderen kennen we wel van jou ;)
    Mooie onderwaterfilms!
    Have fun!

• 27 Februari 2009 - 15:18

Albert:

Best interresant wat die kerel van jou doet. Maar euh wat doe jij dan? Heb je je voet gebroken? Of ben je gewoon een beetje lui en aan het genieten met je voet hoog? groot gelijk hoor.
    Greets Albert

• 28 Februari 2009 - 07:58

Jara:

Hoi, super Remie, al die vissen...
    Jara heeft haar ogen uitgekeken. En vroeg zich af waar Dieske was?
    Of bedoelde ze welke vis op Dieske lijkt???
    Geniet ervan.
    Dieske ons nieuwe mailadres: l.bolk@telfort.nl

• 28 Februari 2009 - 08:06

Little Miss Sunshine:

Vet gaaf die manta's heel indrukwekkend. Lijkt me dat je echt ontzag hebt voor zulleke beesten.
    Ga jij ook nog duiken Diesje? Of alleen in het zwembad?

• 28 Februari 2009 - 08:24

Fam Snelting:

mooie verhaal weer.
    moet een prachtige ervaring zijn geweest voor remie.en zo te zien hebben jullie het drinken ook niet verleerd.wij drinken er vandaag ook een paar op menno en jacky namens jullie.
    dikke kus voor jullie twee van ons allemaal.

• 28 Februari 2009 - 16:21

Nicole:

Dies.. je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt van al die visjes, hihi!
    Maar ook mooie foto's! Alleen Dies waar is jouw foto met de palmwijn...? :D

Kusss

• 01 Maart 2009 - 01:19

Sas M:

Weer een mooi verhaal!
    Fijn om te lezen dat jullie er weer van genieten!

Gr
    Saskia

• 02 Maart 2009 - 12:42

Krullie :

mooie foto's dies succes met vakantie dikke x anton

• 02 Maart 2009 - 14:30

Joost:

Hi Pop,
    wat een mooi verhaal weer. Je moet er echt wat mee gaan doen een keer dat schrijven. Als je zelfs namens Remie al zo kan lullen ;)
    Volgende keer wel een fotootje van jezelf anders vergeet iedereen dat mooie snuutje van ow.

• 02 Maart 2009 - 14:38

Guess Who?:

Jezus wat ontzettend gaaf die manta's en ander visspul. Remie vermaakt zich top. Is hij al een beetje aan het instructeuren? Of leker lamballen en Dies vervelen?
    Keep up the good writing!

• 03 Maart 2009 - 03:12

Early Bird:

Super verhaal Dies!
    Geniet ervan, en kan ik de volgende keer iets lezen over jou belevenissen?

• 03 Maart 2009 - 10:15

Benny En José.:

Dies weer n schitterend verhaal, ook de foto´s en filmpjes zijn leuk om te zien, trouwens hardstikke mooie naaktslakken, je zou byna denken dat ze iedere kleur n ander verfpotje gebruiken. Heel mooie foto´s. xx en knuffel vanaf deze kant.

• 03 Maart 2009 - 11:53

Poepje:

hoi poepje,

Wat een mooi verhaal en prachtige foto's mooie slakjes,jammer dat ze diep in de zee leven want hier heb je alleen maar van die gore bruine.
    We hebben weer even moeten wachten op je verhaal maar het was weer het wachten waard.
    We kijken weer uit naar de rest van jullie prachtige avonturen.
    Spreek je snel op msn doe je mannetje de groeten en een knuffel en voor je zelf een dikke kus.

liefs Elke

• 03 Maart 2009 - 15:45

Tomas:

Hej kleine,
    mooi verhaal. Geniet van alles wat jullie meemaken. Life is short.
    Greetz van die andere kleine opdonder

• 04 Maart 2009 - 16:55

Annie Van Hal:

Mooie foto s en filmpjes en weer een lang verhaal. gr. Bennie en Annie.

• 04 Maart 2009 - 16:55

Bjorn En Emmy:

Hello luitjes..
    Wat een super verhaal om te lezen zeg..Jullie maken van alles mee..Bjorn vond de foto´s ook erg mooi vooral die van onder water..Zo krijgt hij ook wel weer zin om te duiken..
    Wij zijn ook weer boven water..Waren een weekje naar Egypte geweest...Bjorn heeft nog wel gesnorkeld..Was erg mooi geweest...

Geniet ervan..

Groetjes Bjorn en Emmy

• 23 Maart 2009 - 07:24

Achterblijvers:

Hallo Baligangerds,
    wanneer kunnen we weer een nieuw verhaal lezen? Jullie maken toch nog wel wat meer daar?
    Groetjessss

• 28 Maart 2009 - 10:08

Tessa:

Diessieeeeeh,
    superverhaaltjesss hoor meid!!! Je hebt wel een schrijfknobbel daarboven.
    Geniet er nog van. Hoe lang blijven jullie?
    Nog plannen om naar oz te gaan?

• 06 April 2009 - 19:35

Wanda En Margriet:

Lieve Dies en Remie.

Wat fijn dat jullie het daar zo goed naar de zin hebben,en wat een mooie natuur is het daar ,en wat een leuke ervaring met die russen,Wij zitten nu ook lekker achter een port en zeggen ook na zdorowie.
    Hier gaat verder alles goed, de bomen en bloemen staan allemaal weer in de bloei,het is hier nu echt voorjaar met alle tulpen en narcissen.
    Nu lieve Dies en Remie de Hartelijke groetjes en een knuffel van Wanda en Margriet.

• 12 April 2009 - 15:22

Overkant:

Tis stillllllllll aan de overkant...:(

• 13 April 2009 - 17:18

Wanda En Margriet:

Hallo Dies en Remy

Wij willen jullie even fijne en gezellige paasdagen wensen samen.En wat is het toch fijn om jullie via de p.c. te volgen, echt geweldig wat jullie daar allemaal zien en meemaken.
    Hartelijke Groetjes en een dikke knuffel van Wanda en Margriet

• 14 April 2009 - 00:42

Ira:

Ik heb inderdaad geboekt via Bali Uniek reizen.
    Ik kom met mijn moeder en mijn 2 dochters. Tot dan!

• 17 April 2009 - 16:22

Haas:

wordt weer tijd voor wat gelul vanaf Bali Diesje!!!