We gaan op reis... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu We gaan op reis... - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dies Snelting - WaarBenJij.nu

We gaan op reis...

Door: Dies

Blijf op de hoogte en volg Dies

21 December 2009 | Indonesië, Batavia

En nemen mee;

een rugzak vol met ontmoetingen en ervaringen. Een paar beschrijvende woorden: mooi, grappig, maf, ontroerend, verbazend en bijzonder. 2009 word snel 2010 en zo zitten we al een vol jaar op dit unieke eiland. In totaal 18 maanden. Dat Bali een special place in onze harten heeft moge duidelijk zijn. 'Verveel je je nooit?' word wel eens gevraagd...Never...Vele nieuwe ontmoetingen vinden plaats, op het duikcentrum, Candidasa Cafe, het weeshuis, of bij Gary onze Mate from down under aan de bullshit-table. Mensen vanuit alle windstreken met ieder zijn eigen verhaal. Zeker niet saai. Laat staan alle dingen die we meemaken met de locals om ons heen die inmiddels als surrogaat-familie dient. We hebben er heel veel broers en zussen bij gekregen.

Voorbeeld van hoe klein de wereld ook hier kan zijn;
tijdje geleden een stel uit Nederland in de middelste bungalow van het duikcentrum. Kwamen oorspronkelijk uit Schotland, woonden nu 20 jaar in Nederland vlakbij Nijmegen. Vertelden dat ze bezig waren hun huis te koop te zetten. Ik vroeg waar ze naartoe wilden. "Ooh dat ken je waarschijnlijk toch niet, klein dorpje in de achterhoek het heet Zeddam geloof ik." Wat blijkt? De man werkt bij de DAAS in Azewijn! En wilde dichterbij gaan wonen vanwege de reistijd. HAHA.

De meeste lezers hebben denk ik wel een beetje een beeld van ons leven hier. Zeer relaxed, enorm veel vrijheid of zoals ze hier zeggen 'pelan-pelan.' De familie en vrienden die hier op bezoek zijn geweest, kunnen dat denk ik alleen maar beamen. Ik heb het woord pre-pensioen wel eens horen vallen.
Remie heeft van zijn hobby zijn werk kunnen maken. Lekker duiken, mensen opleiden, zon op z'n bolletje, heerlijk buiten leven. Bij Candidasa Cafe, ben ik inmiddels gepromoveerd tot uien en knoflook-peller. Ze zijn nog steeds in de veronderstelling dat ik heel erg goed kan koken. :) Het is erg leuk om te zien, dat gasten die er 1 keer zijn wezen eten terug blijven komen, vanwege het lekkere eten ( het is ook echt lekker! ) en de service.
Het vrijwilligerswerk bij het weeshuis is ontzettend leuk! Elke keer een big-smile op mijn gezicht als ik daar ben!
De kids zijn daar nog heerlijk onbedorven. En very eager to learn. Engelse les geven is een groot feest, en zo aandoenlijk soms om te zien hoe ze al klaar staan met hun schrift en een potlood in hun hand. Het grote verschil met begin dit jaar is ook, dat ze niet meer zo verlegen zijn, zo had Yogi laatst het lef om tijdens het dansen bij mij de broek naar beneden te trekken. Het kleine snotje van 7 schrok er zelf ook van. Volgende keer geen makkelijke danskleding meer voor mij maar een spijkerbroek met bretels. ;)
De weekenden van Bali Uniek Reizen waren ook echt super! Hele leuke gasten, en de kids vinden het elke keer super spannend en een eer om op de laatste avond te dansen en Gamelan te spelen. Ook daar geld dat ik het gevoel heb er een familie bij te hebben gekregen.

Goed, we gingen op reis, en er moet nog meer in die rugzak. Bietje kleren, toilet-spullen en een goed humeur!
Vietnam en Cambodja here we come!!! Ergens halverwege januari gaan we eerst naar Kuala Lumpur om het visum voor Vietnam aan te vragen om dan rap naar Hanoi te vliegen. Vorige week heeft Remie gedoken met een hele leuke Amerikaanse vrouw die al 7 jaar in Vietnam woonde, en van haar hebben we een landkaart gekregen van Vietnam/Cambodja/Laos. Toch wel erg handig, en ze had natuurlijk handige tips en do's and don'ts.
Van de Buuf heb ik een fijne definitie van Backpacken gekregen. Het schijnt dat wanneer je met je rugzak van je slaapplaats naar een taxi/bus/trein of ander vervoersmiddel loopt het geen backpacken meer heet. Maar ja als ik nu zou vertellen dat we al lopend en liftend door Vietnam gaan, krijgen bepaalde mensen een hartverzakking achter de computer. Dus dan toch maar met onze ass in de nachttrein/bus en misschien nog wel een decadente binnenlandse vlucht. No worries vaders en moeders, we missen hooguit een keer de trein of vlucht. Remie heeft wat dat betreft wel meer het backpackers spirit, die wil niet al te veel plannen, terwijl ik al een paar keer spastisch achter de laptop dingen heb lopen googlelen. We zijn erg benieuwd en hebben ontzettend veel zin in de reis!

In 2010 staan er nog een paar spannende dingen te gebeuren, zo krijgen we in maart en april bezoek. Pier en Sjaak uut Baak komen eind maart en dan zal de hereniging van Piertje en Moffel een feit zijn. Samen zullen ze onder de palmbomen gaan genieten van een paar lekkere sapjes en een bak krakelingen. Herinneringen ophalen over Good old Benny Heuvelhand en fantaseren over de toekomst, want samen in een rolstoel de berg af staat nog op het lijstje.

Daarna is het tijd voor de hereniging tussen Wall.E en EEEVaaaa. EEEVaaaa komt samen met vriendin Miranda. Maar die wil dan weer de berg op las ik laatst. ;)
We kijken erg uit naar deze bezoeken, gaat vast super worden!

Beseffend dat de tijd echt ongelofelijk snel gaat, gaan we volgend jaar nog harder genieten van alles wat er op ons pad komt. Voor onze lieve familie/vrienden en natuurlijk andere lezers, wensen wij een super snowy white kerst en een fantastisch, liefdevol, warm nieuw jaar. HAAL ER UIT WAT ER IN ZIT !!!

Met een hart om te voelen en ogen om te zien ontdekken we dat de wereld niet plat is...

Liefs Dies en Reem.

• 21 December 2009 - 16:30

Maarten:

Hi Dies en Remie!

Jullie hebben grootse plannen voor 2010 zie ik: klinkt erg goed!

Vanuit het koude en besneeuwde Nederland wens ik jullie fijne feestdagen en een geweldig 2010!

Groeten!
    Maarten

• 21 December 2009 - 17:05

Joost:

Die koekwous van een Maarten is altijd de eerste. Anyway, lekker verhaal, super plannen. Dies hebben ze je niet op de hotelschool geleerd dat de aarde rond is? Ik kijk nu al weer uit naar de verhalen over jullie reis naar Vietnam.
    xxx

• 21 December 2009 - 17:07

Mel:

Ik wil naar jullieee!!! Hier ligt teveel sneeuw....
    Toffe kersman heb je! Die wil ik ook man....

Jullie ook alvast fijne feestdagen en dat jullie nog maar meer mooie herinneringen en ontmoetingen enzo in die inmiddels dikke vette rugzak moge stoppen!

Dikke kussssss

• 21 December 2009 - 21:09

Jowi En Marian:

Heel veel plezier op jullie reis.
    Deze zal ook wel geweldig worden, ben nu al nieuwsgierig naar het verhaal !!

Gezellige feestdagen en een goed 2010 gewenst door ons.
    Dikke kus :-)

• 21 December 2009 - 21:30

Annie Van Hal:

Veel plezier op jullie reis.
    Aan de foto s te zien passen jullie goed tussen die mensen daar, net zo bruin en Remie met zo n soort tulband om.
    Ook weer prachtige onderwaterfoto s.
    Verder wensen wij jullie Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar.
    Bennie en Annie.

• 21 December 2009 - 22:19

Benny En José:

Hoi backpackers.we lezen dat jullie grote plannen hebben, hardstikke mooi.
    Beter dan hier in de sneeuw en kou, mar ja je kunt niet alles hebben in t leven.Wij wensen jullie heel veel plezier en wachtgen met spanning op jullie belevenissen en ervaring tijdens jullie reis. xxx vanaf de Botterkoel

• 22 December 2009 - 06:24

Buuf:

tja vervelend om ook een pre-vut/ pre-pensioen (er) te zijn.....
    Op naar het volgende Toppie jaar !

Dat alle dromen mogen uitkomen !

• 22 December 2009 - 06:50

Haas:

Diesje, stoere praat weer. Mooie foto's. dat jullie een inspiratie mogen zijn voor al die mensen die wel veel willen maar het niet doen. moi?
    ik hop weer verder...

• 22 December 2009 - 08:07

Kokkie:

Leuk verhaal weer. Jullie uiteraard ook een heeeeeeel fijn 2010!

Wie is trouwens dat lekkere ding op de foto met die kerstmuts op.......

.... die naast Dieske staat dan he?

x

• 22 December 2009 - 09:20

Tim:

Hoi Dieske en Remie,

Ik wens jullie fijne feestdagen en een fantastisch 2010! En natuurlijk heel veel plezier tijdens jullie volgende reis!

gr. Tim

• 22 December 2009 - 09:46

Zo Maar:

Ik kwam via waarbenjij op jullie site, heb net wat verhalen terug gelezen. Heel animerend!
    Volgend jaar mei komen mijn man en ik naar Bali, misschien brengen we wel een bezoek aan sub ocena. Al het goeds voor 2010 en blijf schrijven.
    Iris ( Haarlem )

• 22 December 2009 - 13:31

Lotus:

He schatjes!!!

Wat leuk om allemaal te lezen!!
    Wij komen waarschijnlijk eind april begin mei naar Bali.
    Komen we een nachtje bij jullie logeren!!

Jullie ook fijne feestdagen en we zien jullie snel!

Veel liefs

Stefan en Lotus

• 22 December 2009 - 15:00

Kitty De Bruin:

Hoi Luitjes!
    Leuk verhaaltje weer.. veel plezier in Vietnam en Cambodia! Het is er echt super.. vooral als je een beetje van het toeristen pad afgaat in Cambodia! Ik heb er geweldig genoten..
    Doeiiiiiiii

• 22 December 2009 - 15:17

Nicole:

Heey Lieverds!

Wat een leuk verhaal en jullie blijven ook gewoon genoeg plannen houden hé;)
    Wens jullie ook alvast hele fijne, gezellige feestdagen toe!
    En natuurlijk een super 2010!

Een dikke knuffel, kus voor jullie!

• 23 December 2009 - 10:20

Jacky:

Sister und zwager,

Mooi verhaal en foto's weer.
    Hopelijk krijgen jullie nog veel leuke dingen te zien!

PS. Hoezo je hebt geen familie?

Kus.

• 23 December 2009 - 15:34

Jan En Bep:

Hoi Balinezen.
    Weer een prachtig en spannend verhaal. Hopelijk komt Remies visum op tijd zodat jullie op de gewenste dag kunnen vertrekken. Groetjes Ma en pa

• 23 December 2009 - 16:09

Hans En Anne:

he Dies en Remie
    yohoho hele fijne feestdagen en een heeeeeeeeeel mooie avontuurlijk 2010
    dikke kus voor jullie twee ,
    pa en toepie

ojaaaaa nog een fijne feestdagen en een goed 2010

• 24 December 2009 - 18:50

Wilcoagneslisafemke:

Hallo Remie en Dieske.
    We lezen het wel weer, nog steeds zitten jullie boordevol plannen en jullie laten ze ook nog uitkomen.Ik vind het geweldig dat jullie dit alles nastreven en er volop van genieten.Jullie wensen ons een "'sneeuwige"witte kerst toe en dat gaat nog net lukken ,er ligt niet veel meer, een klein beetje wit is het nog.Wij wensen jullie ook een hele fijne Kerst en een Spetterend 2010 .We zullen het wel weer lezen.Fijne vakantie eerdaags.Lieve groetjes W A L F.

• 24 December 2009 - 20:23

LindaRaymondMatthijs:

Beste Remie en Dieske,

We hebben jullie avonturen wederom gelezen en dachten, laten we nu maar eens met een reactie komen. In deze tijden rond de feestdagen sturen we elkaar allemaal kaartjes. Zie deze reactie ook als een kaartje, waarin wij jullie hele warme (letterlijk en figuurlijk) kerstdagen wensen en een fantastisch 2010.

Linda, Raymond en Matthijs

• 26 December 2009 - 11:38

Bjorn En Emmy:

Hoi Hoi!
    Leuk om weer eens een verhaal te lezen van jullie..Remie staat je goed een kale kop!hihi..
    Jullie ook fijne dagen en een goed 2010..

Liefs Bjorn en Emmy

• 26 December 2009 - 11:38

Bjorn En Emmy:

Hoi Hoi!
    Jullie ook fijne dagen en een goed 2010..

Liefs Bjorn en Emmy

• 26 December 2009 - 15:09

Albert:

Fijne feestdagen en veel plezier op reis! Maak er weer wat moois van in 2010. En hou ons op de hoogte van jullie mooie verhalen.
    Grt. Albert

• 27 December 2009 - 13:14

Frank En Mirjam:

Hoi,

Vanuit het koude Ulft wensen wij jullie een fantastisch, gezond, liefdevol en avontuurlijk 2010!!!

Wederom een fantastisch verhaal en ik moet eerlijk bekennen dat jullie meer lef hebben dan wij in 100-duizend jaar bijelkaar.

Liefs Frank en Mirjam

• 27 December 2009 - 17:09

Buurtjes Dellemann:

Hoi Dieske en Remy,

Wat een leuke, mooie foto´s en wederom een top verhaal, Ik heb het net voorgelezen aan Bauke en Hidde. Bauke vraagt of Nemo echt uit Bali komt en Hidde wil best engelse les van jou.Oh ja bij deze zijn jullie uitgenodigd om oliebollen te komen eten bij ons op de oprit de 31 ste!!!!!!!!!Heel veel liefs vanuit Netterden en voor 2010 alle goeds en gezondheid en bliefff lief veur mekaar!!!!!!!! Andre,Anne-Marie Mirthe,Hidde en Bauke

• 02 Januari 2010 - 16:00

Poepje:

Hoi Poepje,
    Wat een mooi verhaal heb je er weer van gemaakt. Hoop dat jullie een gigantische mooie ervaring opdoen met jullie reisje en dat 2010 een geweldig jaar mag worden voor jullie.
    Het is weer een mooi jaar met veel nederlandse visite.
    Als jullie van vakantie terug komen kunnen we eindelijke skype en samen een biertje drinken. spreek je snel weer.

Love you dikke kus.

• 02 Januari 2010 - 21:22

Jowi En Marian:

Allereerst de beste wensen voor het jaar 2010.
    Verder een goeie reis gewenst en we lezen wederom met heel veel plezier jullie reisverhalen.
    Groetjes uit een sneeuwwitte Egmond. :-)

• 04 Januari 2010 - 06:27

Achterblijvers:

Vanuit de achterhoek,
    een heel goed nieuw jaar gewens met veel mooie nieuwe avonturen. Dieske je schrijft echt leuk en pakkend.

• 06 Januari 2010 - 14:12

Lisa Wesselink:

hallo,

nu hebben we al 2 waarbenjij site's een van jullie ne een van kees!die is net een paar dagen weg.

jullie zitten daar lekker te zwemmen en zonnen (en koken!!!)en bij ons is het min 3 terwijl de weersverwachting op jullie site 25 tot 29 graden bij jullie is!'k wou dat dat hier zo was!

oja nog een mega zonnig 2010!!!!!!!!!!!!!!

tot...............
    groetjes lisa wesselink

• 01 Februari 2010 - 23:20

Wanda En Margriet:

hallo Dies en Remie

Wij hebben net de mooie foto:s van jullie bekeken,erg mooi en wat genieten jullie daar
    Hier zitten wij al een paar weken in de sneeuw dat kunnen jullie je daar niet voorstellen maar ook dat is voor even mooi.
    wij willen wel ruilen met jullie daar.
    Morgen is het weer dinsdag Dies en dan is het weer qrocetten en Fricandellen dag bij ons zoals je wel weet.Verder gaat alles zo zijn gang nog daar op het werk, er is weinig veranderd.
    Wij wensen jullie nog een fijne vakantie en Dies nog bedankt voor je brief.
    Een dikke knuffel en lieve Groetjes van Wanda
    en Margriet

• 10 Februari 2010 - 11:10

Wilcoagneslisafemke:

Ik was even aan het spieken of
    jullie misschien weer een nieuwe belevenis op het internet hadden staan.Niets nieuws gevonden we wachten geduldig af. Vanaf hier groeten we jullie en blijven jullie volgen.Heel veel lieve groetjes van ons alle 4.Doei doei Agnes.